Techniek

NIEUWS

SPONSORS 2016-2017

Verzetten voor weg en cyclo-cross

 

Indien je jonger bent dan 19 jaar is er een maximum verzet dat je mag gebruiken op je fiets. De reden hiervoor is eenvoudig. Hiermee wil de Wielerbond Vlaanderen overbelasting van het lichaam voorkomen. Het maximum verzet verschilt volgens de leeftijd en volgens de wielerdicipline en wordt ieder jaar vastgelegd in een tabel die je vindt in de 'wielergids'.

Al je je verzet wil controleren dan kan je als volgt tewerk gaan. Trek een streep de grond, plaats het voorwiel op die streep, beweeg met de fiets achteruit totdat de trapas exact 1 omwenteling gemaakt heeft, trek terug een streep bij het voorwiel. Het verzet is de afstand tussen die 2 strepen.

Je kan ook het computerprogramma de verzettenafschatter 2016 (weg en cyclo-cross) van K.V.C. Noorzeemeeuw.

Je moet wel weten hoeveel tanden je trapas heeft en hoeveel tanden er op je vrijwiel zitten. Ook de wielmaat heeft een invloed op het verzet. Wanneer je ook je leeftijd opgeeft, dan controleert het programma of je het maximum toegelaten verzet voor jouw leeftijd niet overschreden hebt. Dit programma werkt enkel indien microsoft excel op je computer geïnstaleerd is. Indien je deze software niet hebt, kun je ons altijd contacteren, wij rekenen het graag voor jou uit. (Enkel voor aangesloten renners van Noordzeemeeuw.)

 

 

 

 

Fietskaders: materialen

 

STAAL

Staal is het oudste materiaal en heeft zijn deugdelijkheid al meer dan bewezen. De laatste jaren wordt staal verdrongen door lichtere en sterkere materialen die daarenboven niet roesten.

 

ALUMINIUM

Aluminium heeft een grotere specifieke sterkte (de verhouding tussen sterkte en gewicht) dan staal. De sterkte eigenschappen van zuiver aluminium zijn eerder slecht. Door een warmtebehandeling en door legeringselementen toe te voegen verhogen de sterkte eigenschappen aanzienlijk.

Op het frame bevindt zich normaal gezien een stickertje met de vermeldig alu. gevolgd door een nummering 2000, 5000, 6000, 7000. Zelfs loopt dit tot 7005 en 7020. Hoe hoger dit cijfer, hoe beter de kwaliteit van het

Een hoger alu cijfer betekent nog niet klasseframe in dit soort materiaal. Wat ook telt, is dat elk soort alu om een specifieke bewerking vraagt. Het moet op een welbepaalde temperatuur worden gelast en volgens nauwkeurige procédés weer afkoelen. Bijgevolg zal een zorgvuldig gemaakt frame uit alu 2000 veel kwalitatiever zijn dan een frame uit alu 7000 dat is elkaar is geflanst. aluminium.

 

CARBON

Carbon is een composietmateriaal die nog lichter is dan aluminium. Het bestaat uit koolstofvezeldraden die met een hars aan elkaar verbonden worden. Het heeft ook de eigenschap dat het iets flexibeler is dan aluminium, dit betekent dat schokken beter geabsorbeerd worden.

 

TITANIUM

Titanium is waarschijnlijk het meest exotisch en dure materiaal dat gebruikt kan worden om frames van te maken. Titanium heeft wel een aantal ideale eigenschappen. Zo heeft titanium een zeer hoge sterkte en een redelijke stijfheid waardoor het toepassen van oversized buizen niet noodzakelijk is. Titanium kan niet roesten en vaak worden titanium frames dan ook niet gelakt. De hoge kosten van titanium en het verwerken ervan zorgt er echter voor dat titanium frames buiten het bereik van het grote publiek ligt.

 

 

Training - samenvatting van de voordracht door prof. Dr. J. Bourgois

 

INLEIDING

Wielerennen is een duursport. Dit betekent dat de fundering van een wielertraining bestaat uit vele kilometers te rijden aan een lage trainingsintensiteit (65 à 75% van de maximum hartfrequentie). Daarnaast zijn o.a. nog specifieke krachttrainingen en intensieve trainingen nodig.

Verder is het van belang dat de trainingen zich met een zekere regelmaat opvolgen. Indien de trainingen zich niet snel genoeg opvolgen dan is er geen trainingseffect. Indien de trainingen zich te snel opvolgen dan kan het lichaam niet snel genoeg recupereren en gaat het prestatieniveau achteruit.

Zie fig. 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOEVEEL TRAINEN?

 

In de onderstaande tabel vind je een aantal algemene richtlijnen. De club heeft echter voor iedereen indiviudeel richtlijnen.

 

 

 

 

 

 

 

Leeftijd

aantal trainingen/week

uren/week

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VOEDING

Je moet voldoende eten (4x per dag). In principe mag een renner alles eten maar het is belangrijk om veel af te wisselen. Eet ook veel groenten en fruit (4 à 5 stukken fruit per dag). Dit betekent ook dat extra vitamines innmenen niet nodig is als er geen aanleiding toe is.

Wel is het van belang om tijdens een inspanning genoeg te drinken. Als richtwaarde is het aan te raden om per trainingsuur 1 bidon leeg te drinken.

 

ATTITUDE T.O.V. TRAINING

- Registreer je gevoel m.b.t. de training die je doet, bevoorbeeld in een boekje.

- Je moe voelen na een training is normaal, maar continu loom zijn wijst op een slecht herstel.

- Neem voldoende nachtrust. (8 à 10 uur per nacht)

- Probeer altijd op hetzelfde uur te gaan slapen en op te staan (bioritme)

- Neem af en toe een rustdag.

- 45 tot 48 weken per jaar trainen.

 

 

NUTTIGE TIPS

- Draag aangepaste kledij tijdens de training.

- Drink niet van iemand anders zijn bidon.

- Neem een douche na elke training.

- 3x per dag de tanden wassen. Ga jaarlijks naar de tandarts.

- Laat je ieder jaar grondig medisch keuren.

- Draag verse kledij na de training. Draag geen kledij van anderen.

 

 

Voedingstips - Ilse Vaes

1. Kies steeds voor voedingsmiddelen die veel koolhydraten (=zetmeel en suikers) bevatten en wees zuinig met vet.

2. Eet 2 tot 4 uur voor het sporten nog een goed verteerbare koolhydraatrijke, maar vetarme maaltijd en drink voldoende.

3. Drink voor de inspanning nog water of een dorstlessende drank.

4. Leer drinken tijdens de inspanning en drink niet alleen op wedstrijden (ook tijdens trainingen wordt er gezweet)

5. Zorg voor een aanvulling van vocht en koolhydraten na de inspanning en eet zo snel mogelijk weer een normaal gevarieerde maaltijd.

 

 

Hartslagmeter: 5 tips voor beginners - Lore Callens

1. Begin met een eenvoudig model. Meestal is dat voldoende. Merk je dat je het erg nuttig vindt bij je training, dan kan je voor een meer gesofisticeerd model gaan.

2. Je maximale hartslag is ongeveer 220 min je leeftijd. Een man van 40 jaar kan in theorie dus uitgaan van 180 slagen per minuut. De omslagpols kan je niet met een eenvoudige formule bepalen. Daarvoor is een melkzuurtest nodig.

3. Wie recreatief sport, heeft geen hartslagmeter nodig. Voor wie heel frequent traint, is het wel een goed hulpmiddel. Laat je dan wel begeleiden door een expert. In andere gevallen is een 'talktest' voldoende.

4. Voor wie aan intervaltraining doet, zoals start to run, heeft een hartslagmeter weinig nut. Je hartslag gaat omhoog en omlaag, maar dat zegt weinig. Wel kan je na de training kijken hoe snel je hart recupereert van de inspanning.

5. Het is nuttig om de ochtendpols regelmatig te checken als je traint met een hartslagmeter. Die meet je 's morgens in bed voor je opstaat. Wie een goede conditie heeft, heeft een ochtendpols van 45 à 50 slagen. Bij iemand anders zal dat 60 à 80 zijn. Als je ochtendpols verandert moet je je trainingsschema's aanpassen aan je conditie.

 

 

Bandenmaten

Op de zijkant van een band staan verschillende cijfers en letters, maar wat betekenen die aanduidingen precies? Als voorbeeld nemen we een standaard koersband.

ENGELSE MAATGEVING

Het engelse maatsysteem is het oudste systeem. De engelsen gebruiken de inch als maateenheid. (1 inch is ongeveer 2,54 cm) Een koersband wordt aangeduid met 28x7/8.

28 inch is de buitendiameter van de band in opgepompte toestand.

7/8 inch is de breedte en ook de hoogte van de band.

 

FRANSE MAATGEVING

De fransen gebruiken de millimeter als maateenheid.

Een koersband wordt aangeduid met 700x23C.

700 mm is de buitendiamter van de band in opgepompte toestand.

23 mm is de breedte en ook de hoogte van de band.

C verwijst in combinatie met het eerste getal naar de velgdiameter.

 

ETRTO MAATGEVING

ERTRO betekent European Tyre and Rim Technical Organisation.

Fabrikanten van velgen en banden zijn er in geslaagd om een genormeerd maatsysteem af te spreken.

Ook hier wordt de millimeter als maateenheid gebruikt.

Een koersband wordt aangeduid met 23-622.

23 mm is de breedte en de hoogte van de band.

622 mm is de diameter van de draadzitting van de velg.

 

10-12 jaar

3x

3-5 uur

13-14 jaar

4x

5-7 uur

15-16 jaar

5-6x

7-11 uur

17-18 jaar

7-9x

12-15 uur

19-21 jaar

10-12x

16-20 uur

22-25 jaar

12-15x

20-25 uur

+25 jaar

12-15x

25-35 uur

Ploegvoorstelling

vrijdag 10 februari 2017 IPSO FACTO Oudenburg

 

Stage Aspiranten, Nieuwelingen, Junioren

Kluisbergen van 25/02/17 tot 1/03/2017

 

Stage / opleiding Miniemen Kemmel van 13/04/2017 tot 16/04/2017

 

NIEUW BMX vanaf 1/01/2017

Maatschappelijke zetel: Molennaarsstraat 88 , 8400 Oostende ***Secretariaat: Ollevierslaan 30, 8630 Veurne ***gsm: 0473/84 01 97 *** email: info@noordzeemeeuw.be *** KBWB nr: 80000332